tirsdag 27. september 2016

Blåis

Helga 16-18. september var Biofoto Hordaland på tur til Odda. Ekstra hyggelig var det at vi hadde følge av tre lokalkjente medlemmer fra Odda. Lørdag gikk turen til mektige Buerdalen og innover og oppover mot Buerbreen. Vi fulgte stien langs elva, og her var det mange spennende motiver. Fossende elv med kraftige stryk og fossesprut inspirerte til bruk av stativ, gråfilter og lange lukkertider. Underveis mot brefallet måtte vi forsere noen berg og bratte skrenter, men her var det lagt ut tykke tau vi kunne hjelpe oss med. Det gjorde turen med tungt utstyr mye lettere. Det var ingen utsatte eller vanskelige partier, men tauene gjorde det letter å ta seg fram. Vi brukte god tid på turen, og det ble mange fotostopp og en matpause underveis. Helt oppe fikk vi se brefallet i all sin mektighet som kledte bratte fjellsider i kanten av Folgefonna. I øvre deler var det mektige istårn i fantasifulle utforminger, skapt av is og bre i sakte, men sikker bevegelse. Blåfargen i isen var imponerende!
Sen ettermiddag var vi tilbake på parkeringsplassen ved gården Buer. Helge S, som bor litt lenger ute i dalen,  inviterte på varme og kalde drikker på terrassen, noe som var veldig populært. Ikke nok med det. Vi ble også invitert til middag om kvelden, treretters med alle rettigheter. Snakk om generøsitet! Takk for en utrolig hyggelig gjestfrihet.

Søndag var turen planlagt til Skjeggedal, men etter råd fra de lokale medlemmene, gikk vi for plan B. Det var en tur til Bondhusdalen. Fra parkeringsplassen gikk turen på fin grusvei langs elva fra Bondhusvatnet. Fin elv med mange flotte partier, ekstra "krydret" med dykkende fossekall. Ved Bondhusvatnet hadde vi lunsj i flott og varmt septembervær, med utsikt til breen i andre enden av vatnet, og flott høstskog som speilet seg i vatnet.